Voľnosť, priestor, príroda

 

Juhovýchodne od Prahy, na mieste domu, v ktorom momentálne žije mladá rodina, mal pôvodne stáť developerský projekt. Ten sa však z finančných dôvodov nerealizoval, a tak sa zasieťované parcely začali rozpredávať. Na jednej z nich sa rozhodli vybudovať svoj nový domov jeho súčasní majitelia, ktorí sa sem presťahovali z Bratislavy.

 

 

 

 

 

 

 

Keď sa majitelia pred stavbou domu rozhodovali, koho osloviť pre jeho návrh, spomenuli si na drevostavbu, okolo ktorej často chodievali a ktorá sa im vždy páčila. Oslovili teda jej autorov z ateliéru Molnár – Peráček a požiadali ich, aby im navrhli dom v duchu škandinávskej elegancie, voľnosti, priestrannosti a prepojenosti s blízkou prírodou. Chceli bývať komfortne, no zároveň túžili tráviť čas čo najviac vonku.

 

Umná dispozícia

Hoci parcela nie je zvlášť veľká, architektom sa podarilo umnou dispozíciou vyťažiť z nej maximum pohodlia, ba aj naplniť predstavy majiteľov o veľkorysom otvorenom priestore, v ktorom túžili mať stolovanie na čerstvom vzduchu, pričom nemalo chýbať ani miesto pre grilovanie, ležadlá či letný bazén pre deti. Rozhodli sa pre centrálne átrium s terasou z tropického dreva a relaxačnou zónou (odkazujúcou svojím štýlom na japonské záhradné umenie) a obklopili ho priestrannou presklenou halou v tvare písmena „L“. Voľné priehľady do všetkých strán otvárajú veľkolepý priestor pre slnečný svit a keď sa v priaznivom počasí odsunie niektorá zo sklených stien, dom sa stáva kontinuálnou súčasťou blízkej prírody.

 

 

 

 

 

 

 

Architekti dom koncipovali v tvare písmena „U“, pričom z juhu ho otvorili a zo severu uzavreli. Tak ho prirodzene odčlenili zo strany susedov a touto dispozíciou ho účinne ochránili aj pred nadmerným prestupovaním chladu od severu. K domu sa prichádza zo západnej strany – tam sa nachádza dvojgaráž a hlavný vstup, ktorý je zasklený mliečnym sklom a priamo nadväzuje na kuchynskú časť (kuchyňa a jedáleň) v ústrednej časti domu, orientovanej do átria. Takmer celé prízemie má presklené steny, vďaka čomu sa plynulo prepája s exteriérom.

 

 

Peter Michal

foto Jozef Barinka

 

Celý článok si prečítate v INTERIER-EXTERIER marec-apríl (2018)