Vincent Sagart

 

Vincent Sagart, rodák z Bratislavy, žije dlhé roky vo Washingtone a tu aj v roku 1998 založil svoje interiérové architektonické štúdio. Ako sa za veľkou mlákou žije a podniká Slovákovi, ktorý vyštudoval scénografiu a kostýmové návrhárstvo, sme sa opýtali pri príležitosti jeho 20. výročia založenia firmy, ktoré prednedávnom oslávil.

 

 

 V 70. rokoch sme vyrastali v rovnakej štvrti, strávili niekoľko rokov v rovnakej triede a po vyučovaní sme častokrát spoločne kráčali domov… Už vtedy si spomínal, že by si rád tvoril animované filmy, a tento záujem už vtedy akoby anticipoval tvoje ďalšie životné kroky. A potom sa naše cesty po základnej škole na dlhý čas rozišli. Kam smerovali tvoje kroky – na strednej a vysokej škole?

Na strednú školu som chodil na Gymnázium Ivana Horvátha; bolo to úžasné obdobie, čas dospievania a formovania… Bol som obklopený skvelými ľuďmi – spolužiakmi, priateľmi, triednym profesorom – inšpirovali ma, rozdúchali vo mne iskričku prirodzenej potreby tvoriť a vymýšľať… Tento hlad som si so sebou priniesol na vysokú školu – chcel som študovať dizajn, a tak som skončil na SVŠT. Mal som obrovské šťastie – práve sa tam vytvorilo nové študijné zamerane na počítačom riadený design (CAD). O rok neskôr som s nadšením prijal možnosť 7-ročného študijného plánu, ktorý mi dovolil zároveň študovať technický kostým a scénografiu na VŠMU. Keď som končil obe školy v revolučnom roku 1989, mal som už za sebou realizované práce s baletom SND, ako aj grafickú tvorbu vytvorenú na počítačoch. Málokto si uvedomoval, že popri sociálnej revolúcii vo východnej Európe sme boli zároveň svedkami aj začiatkov revolúcie digitálnej, ktorá zanedlho zmenila celý svet… V januári 1990 som dostal ponuku pracovať v grafickom štúdiu vo Viedni, nasledovalo niekoľko mesiacov vojenskej služby a koncom leta 1991 som odišiel do USA.

 

Čo ťa ovplyvnilo v rozhodnutí presídliť do Washingtonu a tam začať žiť aj podnikať?

Digitálny „frontier“ bol v USA. Zmeny vyvolané počítačovou technológiou tu napredovali míľovými krokmi. Keď som dostal ponuku učiť digitálny design na Marymount University pri Washingtone, túto výzvu som s radosťou prijal. Mal som veľké šťastie, že moja manželka má zmysel pre dobrodružstvo a súhlasila s mojím rozhodnutím. Bolo to obdobie začiatku internetu a boomu „.com“. O niekoľko týždňov po príchode som už mal vlastné zákazky a klientov.

 

Vďaka čomu si sa dokázal presadiť v novom, neznámom prostredí, v náročnej konkurencii? Čo považuješ za svoje prednosti?

Multidisciplinárne vzdelanie a vedomosti, zvedavosť, pozitívna energia, vytrvalosť hraničiaca s tvrdohlavosťou, snaha vymýšľať a objavovať… Koniec koncov, všetci sme odrazom našich životných skúseností, vzdelania a kultúry, v ktorej sme vyrástli. Dvadsaťsedem rokov života na Slovensku ma naučilo nenasledovať dav, ale vždy hľadať vlastnú cestu – takže v USA som zapadol bez problémov. J A čo sa týka konkurencie, tá ma netrápila – v kreatívnych povolaniach súťažíš predovšetkým sám so sebou.

 

Povedané s nadsázkou – Američanov učíš európskym spôsobom. Vybudoval si si pevné kontakty s najprestížnejšími európskymi nábytkárskymi výrobcami (Agape, Moooi, Rimadesio, Deltalight…), pričom značka Poliform zjavne patrí k tvojim favoritom – veď sa ocitla aj v názve tvojho architektonického štúdia „Poliform | SagartStudio“. Túži americký spotrebiteľ tak veľmi po európskom dizajne?

Keď sme sa s manželkou pred viac ako dvadsiatimi rokmi rozhodovali, s ktorými výrobcami spolupracovať, vybrali sme rodinné firmy. Bolo pre nás dôležité, aby sme sa vyvíjali spolu, a navzájom sa ovplyvňovali. Poliform ponúka vynikajúci príklad takejto firmy, ktorá práve prechádza na tretiu generáciu vlastníkov, veľmi hladko a s nezmenenou obchodnou a dizajnovou filozofiou. Dodnes máme veľmi blízky, osobný vzťah.

„Európsky“ dizajn rôznych cenových kategórií je pre amerického (a svetového) spotrebiteľa atraktívny svojou štýlovou ľahkosťou a detailným vyhotovením. Pre náročnejšiu klientelu high-end výrobcovia zaručujú progresívny dizajn, ekologickú výrobu, limitované série, unikátne riešenia na mieru…

 

Pred rokom si si vymyslel nový dizajnový koncept showroomu a Poliform | SagartStudio si premiestnil do historickej budovy v Georgetowne. Aké výhody ponúka tvojim klientom? Mimochodom, ako by si typologicky charakterizoval svojho zákazníka?

S myšlienkou vytvoriť zážitok, ktorý by bol klientovi zrozumiteľnejší, sme sa pohrávali už dávnejšie. Namiesto výstavnej siene sme si predstavovali realistický dom, kompletne zariadený a funkčný, ako v deň odovzdania klientovi. Trvalo nám viac ako šestnásť rokov nájsť správnu budovu, ďalšie tri roky zabrali prerábka a kompletné reštaurovanie. Dnes naše štúdio sídli v pôvodnom dome vo viktoriánskom štýle z 18. storočia, v najstaršej časti Washingtonu.

V takomto „experiential showroom“ návštevník môže vidieť už realizované riešenie, kde tradičná architektúra domu plynule prechádza do moderného interiéru, využívajúceho najmodernejšie novinky v osvetlení, automatizácii a interiérovom designe. Klienti k nám môžu prísť s architektom, staviteľom či s rodinou a skutočne prežiť realitu každodenného života, akoby v „ich“ budúcom dome.

Naši typickí klienti túžia po inovácii, zmene – chcú niečo, čo ešte nevideli… Riešenie, ktoré ich prekvapí, ale ktoré bude prirodzene ich vlastné. Pred niekoľkými týždňami mi klientka na stretnutí povedala: „Ja vlastne neviem presne, čo chcem, ale som si istá, že to ihneď spoznám, keď mi to ukážete.“ Myslím, že to veľmi dobre vystihuje očakávania dnešného high-end klienta…

 

Akú filozofiu pri zariaďovaní interiérov preferuje Poliform | SagartStudio?

Využívame „brandy“ ako výrobcov, tak aj dodávateľov. Inými slovami, Poliform, Riva, Rimadesio, Schmalenbach vyrábajú pre nás na objednávku. Náš dizajn je založený na ich produktoch a kolekciách, temer vždy však ide o unikátne riešenie. Niektoré prvky našich riešení časom zaradia do svojej výroby a stanú sa súčasťou ich ponuky.

Verím tomu, že prostredie má na človeka obrovský vplyv a pôsobí na jeho pocity a náladu. Samozrejme, funguje to aj opačne – naše práce odrážajú našu osobnosť, skúsenosti, zážitky, životný štýl a priority. Nedá sa to kategorizovať, myslím, že naše projekty majú rukopis, ktorý je výrazovo kozmopolitne moderný, založený na čistých líniách, a prírodných elementárnych materiáloch. Veľmi často pracujeme v priestoroch tradičnej architektúry, ktoré dopĺňame moderným interiérovým riešením, využívajúcim progresívne technológie, nábytok, a osvetlenie, pričom miešame štýly a vplyvy.

 

Tvoja manželka Helena Jana je akademická maliarka, študovala na akadémii výtvarných umení vo Varšave a neskôr aj interiérovú architektúru v USA. Spolupracujete, alebo má vlastný okruh záujmov a prác?

Náš vzťah začal spoluprácou a dodnes sme ideálnymi komplementmi – hoci to neznamená, že vo všetkom spolu súhlasíme, práve naopak. Štúdio sme založili spolu a skutočnosť, že od prvého dňa bolo vedené rovnocenne – mužom a ženou – to celkom samozrejme prinieslo tvorivú polarizáciu a oveľa širší záber. Dokážeme spolu efektívne komunikovať, nikdy to nie je o tom „kto má pravdu“, ale o tom „čo je lepšie, kreatívnejšie“. Všetky projekty a aktivity sú výsledkom spolupráce.

V osobnom živote sú naše záujmy veľmi rozdielne, ja relaxujem lepšie pri fyzických aktivitách, manželka zasa pri knižke alebo s priateľmi. A podobne ako pri práci nás to obohacuje – radi trávime čas spolu, naše dovolenky a cesty po svete sú plné spontánnych rozhodnutí, zažívame spolu veľa zábavy…

 

 

Milan Brčák

foto archív Vincenta Sagarta

 

Celý rozhovor si prečítate v INTERIER-EXTERIER marec-apríl (2019)