Na ploche bezmála 200 m², za presklenými stenami s výhľadmi na pražské centrum sa v avantgardnej obytnej veži nachádza moderný byt mladej lekárky a právnika. Výzvu, ako zariadiť rozsiahly interiér, ktorý projektoval sám Prof. Ing. arch. Bořek Šípek, prijala architektka Tereza Čudová Ajmová.
Dve minúty od karlínskej invalidovne, na pravom brehu Vltavy sa do výšky ťahá viac ako dvadsaťpodlažná budova s pozoruhodne „roztancovanou“ fasádou. Tvoria ju hliníkové lamely, ktoré skrývajú obyvateľov veľkorysých priestorov pred menej blahodarnými účinkami slnečných lúčov a zároveň celý objekt povyšujú na neprehliadnuteľný kúsok súčasnej architektúry.
Atypické interiérové prvky
S neľahkou úlohou ako zariadiť byt s úctyhodnými rozmermi 198 m² pomohla mladým majiteľom architektka Tereza Čudová Ajmová. Pri práci sa však neprispôsobovala iba priestorovým špecifikám, ale aj nosným estetickým prvkom interiéru, ako svetlohnedé keramické podlahy či atypicky tvarovaný podhľadový strop (inštalovaný ešte pred kúpou nehnuteľnosti podľa návrhu Bořka Šípka), ktoré museli nevyhnutne ladiť s jeho výslednou podobou. Rozľahlosť jednotlivých miestností zasa umožnila, či skôr si vyžiadala, zaplnenie nábytkom zodpovedajúcich rozmerov. Majitelia sa taktiež chceli vyhnúť akýmkoľvek stavebným úpravám a zároveň maximálne dotvoriť, doplniť a zjednotiť vnútorné priestory. Koncepcia bytového zariadenia je postavená na vstavaných úložných priestoroch, nenápadne začlenených do interiéru. „Základními stavebními komponenty interiéru se staly atypické vestavěné prvky, které mají za úkol skrýt co nejvíce úložných prostor a přitom působit maximálně jednolitě a nenápadně a opticky zjednodušit složitost stávající dispozice,“ opisuje dizajnérka. Vstup do technickej miestnosti alebo na toaletu v predsieni tak zdanlivo splýva s okolím. Naopak, výrazné sú solitérne kusy nábytku v obývačke, závesné svietidlá a betónové stierky na stenách, aplikované v kruhovej hale a na televíznej stene.
Surreálna inštalácia
Vstupnú chodbu po oboch stranách lemujú vstavané skrine v matne bielej farbe s koženými úchytmi. Okrúhly vestibul následne pozýva do pravej spoločenskej a ľavej privátnej časti bytu. Zlatá stolička ladných tvarov s dokonalým leskom a luxusné industriálne žiarovky, zavesené „len tak“ na pozadí cementovej stierky, pôsobia takmer ako surreálna inštalácia v galérii.
Presklené steny z dvoch svetových strán najviac vyniknú v rohovej obývačke spojenej s jedálňou. Okrem panoramatických výhľadov, fragmentovaných vertikálnymi lamelami, privádzajú dovnútra záplavu slnečných lúčov, ktoré rozohrávajú zaujímavú tieňohru s ostrými tvarmi stropných podhľadov. Skoro celý obvod bytu obchádza ochodza so zábradlím o veľkosti 37 m², ktorá rozširuje jeho plochu o zastrešený priestor v exteriéri. Stredobodom jedálenskej kompozície sa okrem policovej knižnice stali svietidlá s metalickým leskom, výstavne zavesené nad hranatým jedálenským stolom zo svetlého dreva. Sivé pohodlné stoličky s textilným poťahom korešpondujú s cementovou stierkou a zároveň miestnosť materiálovo zjemňujú. Rozmerná vinotéka je včlenená medzi úložnými panelmi, rafinovane zasadenými do priľahlých priečok. Protiľahlú časť spoločenskej miestnosti autorka koncipovala ako oddychovú zónu s TV komodou upevnenou na paneli imitujúcom leštený betón a pohovkou vyrobenou na mieru. Tesne za ňou umiestnila „vyhliadku“ dvoch konverzačných kresiel v materiálovo i esteticky veľmi príjemnom vyhotovení.
Samuel Brčák
foto Robert Žákovič
Celý článok si prečítate v INTERIER-EXTERIER máj-jún (2019)