Pracovňa šľachtí

Zariaďovanie pracovne – či už ide o malý praktický kútik, vyčlenený niekde v ústraní bytu, alebo o samostatnú miestnosť s reprezentatívnou výbavou – je pomerne príjemným interiérovým zadaním, ktoré hravo zvládne každý. Stačí sa pridŕžať zopár overených rád a s rozvahou sledovať vlastné potreby.

Základnú stavebnú jednotku pracovného interiéru tvorí stôl so stoličkou. Konkrétne vlastnosti tohto „páru“ závisia od vykonávanej činnosti. Tak ako pri inom nábytku, ani v tomto prípade nejestvuje všeobecné ideálne riešenie. Najčastejším rozmerom pracovnej dosky je šírka 1 meter a hĺbka 50 či viac centimetrov. Najmenší možný rozmer voľnej pracovnej plochy určuje vzdialenosť medzi lakťami pri práci a veľkosťou používaného kancelárskeho papiera – činí plochu 75 x 40 cm. Posunom vykonávanej práce k digitálnym technológiám sa tieto rozmery nemenia, výhoda digitalizácie prináša skôr menšie nároky na odkladacie priestory. Pracovná stolička je ťažší oriešok – na jednej strane by mala byť vybavená dokonalou ergonómiou a funkčnosťou, na druhej strane by mala prirodzene splynúť s bytovým interiérom. Našťastie mnohí producenti ponúkajú hybridné kúsky nábytku, ktoré domov nezaťažia „kancelárskou eleganciou“, no pritom fungujú v súlade so správnym držaním a pohybom tela. Nábytok podlieha prevádzkovým potrebám a možnostiam priestoru. Niekomu vyhovuje vzdušnosť a rád redukuje pracovné (kancelárske) potreby na minimum, iný sa rád obklopí ťažšími kusmi nábytku, rozsiahlymi registratúrami a knižnicami. Je vhodné siahnuť po stavebnicových riešeniach úložného nábytku, ktoré možno podľa potreby dopĺňať alebo usporiadať nanovo v zmenených zostavách. Doplňujúcu výbavu pracovní tvoria rôzne oddychové alebo konverzačné kreslá či dokonca gauč. Ak sa pracovni pridá ešte ďalšia funkcia, napríklad hosťovská izba alebo šatník, skladba jej nábytku bude tomu prispôsobená…

Michal Lalinský, foto: archív autora