Nový pohľad na tradičný ornament

Keramická dielňa modranska vyrába modernú úžitkovú keramiku, nadväzujúc na skúsenosť a krásu tradičnej modranskej keramiky.

Príbeh maličkej, zato činorodej dielne sa začal písať v roku 1990, keď ju založil keramikár Marián Liška, znalcami a zberateľmi známy predovšetkým ako majster figurálnej keramiky. Dielňu zameranú na úžitkovú keramiku však prenechal na syna Jakuba, ktorý ju po štúdiách keramiky, architektúry a dizajnu na ŠÚV a VŠVU v Bratislave a University of Plymouth v roku 2009 začal formovať do dnešnej podoby. V spolupráci s modranskými remeselníkmi a dizajnérmi z celého Slovenska oživuje tradičné tvary a vzory, navrhuje originálnu modernú keramiku, pričom zachováva tradície a krásu hrnčiarskeho remesla.

Mgr. art. Jakub Liška

Akému typu keramiky sa venuje vaša dielňa?

Vyrábame dvomi technológiami, klasickou bielou a matnou majolikou, pri ktorej pracujeme s tradičnými regionálnymi vzormi. Pri tvorbe sa naďalej pridržiavame zásad využívania tradičnej majolikovej techniky, ktorá má v našom regióne päťstoročnú tradíciu. Pracujeme tiež s kameninou, ide o tvrdšiu keramiku s vyšším výpalom. Pri nej už grafické vzory aplikujeme po ostrom výpale na glazúru prostredníctvom sieťotlače.

Hoci vaše výrobky pôsobia moderne, cítiť z nich tradíciu. Z akých vzorov pri ich tvorbe vychádzate?

Pri majolike sa držíme vzorkovníkov Heřmana Lansdfelda, majstra slovenskej ľudovej majoliky, ktorý vzory zbieral z regiónov okolia Modry a západného Slovenska. Ľudové vzory z jeho kresieb trochu posúvame, redizajnujeme, robíme ich súčasnejšími. Dalo by sa povedať, že náš dizajn na bielom emailovom podklade je o čosi jednoduchší a čistejší. V zásade teda nevymýšľame nič nové, nový je len prístup k aplikácii. Pri kamenine je to naopak, autorský vzor nejakým spôsobom spájame s Modrou, či už ide o podobizeň Štúra, krajinné alebo rastlinné motívy z nášho regiónu.

S koľkými vzormi a farbami pracujete?

Bohatosť ornamentiky ľudovej tradície je v rámci regiónu taká obrovská, že by sme mohli každý druhý deň pridávať niečo nové. Vzhľadom na limitujúce kapacitné, výrobné aj skladové podmienky sú možnosti ich využívania limitované. Z každého vzoru máme niekoľko desiatok tvarových variácii, to znamená, že ak v jednom vzore ponúkame šáločky, tanieriky, misky, poháriky, vázy a ešte ho obohatíme aj farebne, tak sa nám znásobuje. To je dôvod, prečo si z niektorého vzoru vypichneme iba nejaký detail a z neho sa potom vyvinie aj dvadsať ďalších variácii. Stále sa však pri ich používaní pohybujeme v intenciách modranskej farebnosti, pozostávajúcej zo zelenej, modrej, žltej, fialovej a červenej, ktoré sa vmaľovávajú do bielej glazúry. To sú základné farby pri majolike a s nimi pracujeme. Pri klasických vzoroch používame červenú a modrú, pri lesných zvieratkách oranžovú a tyrkysovú.

Roman Nečas, foto: Jozef Barinka, archív modranska