Tento rok spoločnosť MSJ oslavuje 30. výročie svojej existencie Hádam niet človeka, ktorému by sa pri hľadaní kvalitnej koženej sedačky nevybavilo logo tejto značky.
Zakladateľ spoločnosti Marián Vávra zvykne hovoriť, že sa vždy snažil robiť všetko tak, aby sa mohol ráno pokojne pozrieť do zrkadla. Šťastie pre neho znamená predovšetkým mať neustále chuť pracovať, vedieť využívať svoje schopnosti, vzdelanie, ale tiež akceptovať nutnosť sebaodriekania. Počas osláv 30. výročia v bratislavskom showroome si zaspomínal, na začiatky svojho biznisu, aké mal šťastie, že v tých časoch narazil na výnimočných ľudí. K mnohým z nich zaradil i obchodných partnerov – Tima Viitalu, fínskeho prezidenta spoločnosti Pohjanmaan Kaluste a Giuseppe Nicolettiho, prezidenta talianskej spoločnosti G. Nicoletti Trade. V ich prípade prerástol biznis do osobných a rodinných priateľstiev, o to viac potešila ich prítomnosť na oslave firemného jubilea. Poďakovanie Mariána Vávru sa ušlo zamestnancom aj spolupracovníkom MSJ, klientom, stálym zákazníkom, rodine a najmä dcére Monike, ktorá úspešne pokračuje a rozvíja spoločnosť MSJ ako riaditeľka. Pri tejto príležitosti sme položili zopár otázok Mariánovi Vávrovi i jeho dlhoročným obchodným partnerom.
Ako hodnotíte uplynulých 30 rokov existencie MSJ?
M. V.: Veľmi krásne, ušlo to ako voda, keby mi niekto pred 30 rokmi povedal, že to pôjde tak ľahko, tak by som mu neveril. Asi sme boli v správnom čase na správnom mieste. Tiež som mal šťastie, že som mal okolo seba vždy veľmi šikovných ľudí.
Ako sa zmenili nároky MSJ a slovenských zákazníkov od začiatku vašej spolupráce?
G.N.: S MSJ spolupracujeme viac ako 25 rokov a môžem povedať, že náš vzťah nie je len na úrovni „zákazník – dodávateľ“, fungujeme skôr ako rodina. Spolupráca medzi mnou a pánom Vávrom sa vždy zakladala na dôvere. V MSJ premýšľajú nad tým, ktoré naše produkty môžu uspokojiť potreby slovenských zákazníkov a my podrobne zvažujeme, akú ponuku uvedieme na váš trh. Je nám cťou byť dnes tu a oslavovať 30. výročie založenia spoločnosti MSJ spoločne. Pokiaľ ide o zmenu v potrebách slovenských zákazníkov, cítime to isté, čo v Taliansku – zákazníci sa začínajú zameriavať na produkty vyššej, luxusnejšej triedy, a to nám velí neísť s kvalitou dole, ale hore.
T.V.: Trh sa veľmi zmenil. V začiatkoch nášho predaja nielen na Slovensku zákazníkom nezáležalo na dizajne ani na materiáloch, predávalo sa všetko. Ľudia chceli mať západné výrobky. Mali peniaze a chceli cítiť, že sú slobodní. Postupne však aj u nich začali stúpať nároky na kvalitu. Dnes nás zákazníci z východného trhu dokonca posúvajú robiť veci ešte lepšie. Sú veľmi prísni, nesmiete podvádzať, všetko musí byť, ako ste sľúbili, musíme sa veľmi snažiť, aby sme sa udržali. Viem, že ani MSJ to nemalo vždy ľahké, treba len sňať klobúk a zagratulovať. Spoluprácu s MSJ si veľmi ceníme, dnes to už nie je len o biznise. Stali sme sa veľmi dobrými priateľmi. Ono totiž Slováci a Fíni sú mentalitou rovnakí – sme veľmi prísni, ale úprimní, povieme, čo si myslíme a o tom to je. Nie je tam priveľa bla, bla (smiech).
Roman Nečas, Adam Mihočka foto: Jozef Barinka