Medzi art deco a Orientom

 

Ilaria Ferraro

Ilaria Ferraro, zakladateľka značky Ted Milano a interiérová projektantka so skúsenosťami zo sveta módy, nám otvorila dvere do svojho milánskeho príbytku, ktorý odráža jej vášeň, životný štýl i celkové vnímanie sveta. V jeho priestore sme objavili nielen tradície v kombinácii s novými formami, ale i art deco či orientálne motívy.

 

 

 

Hľadanie vlastného štýlu

Ilaria sa netají fascináciou projektmi uznávaného talianskeho architekta a dizajnéra Gia Pontiho, ktorého estetika sa dokonale snúbi so štýlovou architektúrou obytných domov v Miláne. Ilariin interiér, z ktorého sála atmosféra 30. rokov minulého storočia, však nie je len miestom na bývanie, ale aj pracovným priestorom. Dopĺňajú ho predmety, ktoré  možno zakúpiť v impériu luxusu stvorenom samotnou Ilariou a Steveom Touom – pod ich značkou nájdeme neštandardný nábytok, lampy, nádherné textílie spolu s ručne tkanými kobercami, ako aj iné predmety vytvorené na želanie klientov.

 

 

 

Kto je Ilaria

„Po posledných skúsenostiach v práci i vďaka účasti na milánskom veľtrhu Salone del Mobile, ako aj publikácii článku a titulnej strane v „Marie Claire Maison“ spolu so ´Stranger Pinks´ sme získali väčšie uznanie pre našu firmu. Neznamená to však, že by sme tým dosiahli náš cieľ; úspechy berieme ako motiváciu, ktorá nám dáva silu, aby sme pracovali ešte lepšie. Nachádzam sa v takom štádiu profesionálneho života, že mám potrebu tvoriť niečo nové, čo taktiež znamená búranie starých koncepcií. Neustála pripravenosť prijímať nové výzvy, to je podľa môjho názoru recept, ako sa úspešne udržať v živote aj v práci. Dôležitá je aj vnímavosť, sviežosť pohľadu, ktorá umožňuje nachádzať v ľuďoch a veciach skutočnú krásu, tú, ktorá môže zachrániť svet. Dve najdôležitejšie veci pri projektovaní sú kultúra a tradícia. Obe sú súčasťou môjho bytia, mojej histórie. Som Sicílčanka a cítim silné puto ku svojej krajine a jej osudu. Keď som spoznala históriu domu, v ktorom bývam, cítila som, že mi je o to bližší. Nedokázala by som žiť na mieste, ktoré nemá dušu. História je pre mňa nesmierne dôležitá. V tom spočíva aj filozofia mojej práce: vážiť si, nie ničiť.“

 

Podľa zásad umenia

Ilariin salón sa nesie tónoch malieb Paula Knealeho, ružová sa tu snúbi s mätovou zelenou, ba i koberec inšpirovaný Orientom hrá podobnými mätovými odtieňmi. Ako koberec, tak i stôl s konštrukciou vo farbe zlata sú projektmi Ilarie Ferraro pre Ted Milano. „Štýl art deco milujem. Jeho talianska verzia má geometrickejšie, hranatejšie tvary, čo vidieť napríklad na dielach veľkých tvorcov z toho obdobia – Villa Necchi Campiglio navrhnutá Pierom Portaluppim či koncepcie Gia Pontiho. Mne osobne sú momentálne bližšie zahraničné verzie art deco, napríklad hollywoodsky glamour 30. rokov. Inšpirujú ma tiež silné ženské osobnosti z tejto epochy, medzi ne patrí i Coco Chanel, ktorej módne a interiérové návrhy sú kapitolou samou o sebe; táto výnimočná žena výrazne ovplyvnila svoje okolie a šla si vlastnou cestou za úspechom.“

V dennej časti Ilariinho príbytku nachádzame trochu odlišný štýl ako v ostatných častiach, ale aj on korešponduje so zvoleným charakterom interiéru. Dominujú tu púdrové odtiene oživené mätovou zelenou, ktorá tvorí dokonalé pozadie pre modernistický nábytok. „Jediným elementom aranžovania, ktorý v podstate nemá nič spoločné zo zvyškom, je pohovka. Inštalovala som tu dva obrazy z tvorby Paula Knealeho a aby som zladila ružové prvky, na steny a podlahu som zvolila zriedenú mätovú farbu, tá zaručuje efekt sviežosti a jemnosti. Dva mesiace som hľadala adekvátnu farbu pre kožu na pohovke, chcela som, aby „sa stratila“, roztopila do farby stien, nekonkurovala obrazom… A musím sa priznať, že som s výsledným efektom nesmierne spokojná.“

V obývacej izbe je veľmi dôležité svetlo, oveľa dôležitejšie ako v iných priestoroch domu. Práve ono flirtuje s nábytkom, čím mu dodáva ľahkosť. Dôležitý je taktiež koberec, ktorý ohraničuje priestor pre relax a oddeľuje ho od časti, kde sa nachádza kolekcia Oriente, navrhnutá Ilariou. „Inšpirujú ma príbytky Coco Chanel či Yvesa Saint Laurenta, kde sa vždy našlo miesto pre tapetu. Zastávam názor, že orientálne inšpirácie, elementy „chinoiserie“, vždy signalizujú znak dobrého štýlu. Mám veľmi rada japonských umelcov neskorého obdobia Edo (Hirošige, Hokusai…) a vôbec, Japonsko je krajina, ktorú jednoznačne musím navštíviť; stojí na absolútnej špici môjho zoznamu vecí, ktoré musím spraviť.“

 

Palmová izba

„Všetko, čo som si navrhla pre svoje bývanie, má niečo spoločné s filmom Café Society od Woodyho Allena. Blízka mi je jeho scénografia, kostýmy, atmosféra obrazu, ale taktiež fabula: láska, po ktorej túžime, je oveľa intenzívnejší pocit ako láska už naplnená… To je jedna zo základných právd o živote. S nami ženami to vyzerá nasledovne: každá z nás deň čo deň vystupuje na scénu života, ale treba pamätať, že každý deň môžeme byť iné – farbu svojej osobnosti môžeme vyjadriť aj tým, ako vyzeráme. Každá z nás má v rukách obraz samej seba, a ten môžeme každý deň meniť.“

V izbe s palmami ihneď upúta komoda Osvalda Borsaniho, umiestnená priamo v jej centre. „Za svoj postoj k aranžovaniu vďačím v podstate Borsanimu, jeho špecifickému náhľadu na projektovanie a predovšetkým spôsobu, ako interiér zosobniť. Každá izba by mala byť iná, pretože aj život sa skladá z rôznych okamihov.“ Palmová izba je Ilariiným obľúbeným miestom hlavne večer, dominujú v nej palmové listy – na stenách, čalúnení i na koberci, ručne vyrobenom z hodvábu, ktorý navrhla pre Ted Milano a patrí do jej autorskej kolekcie „Cali“. Tkaniny a tapeta v tomto priestore hrajú prvé husle a vedú medzi sebou pútavý dialóg. „Ten nápad sa zrodil, keď som prvýkrát vošla do obývacej miestnosti. Dom z 30. rokov, ako aj mnoho ďalších, obkolesujú palmy, ktoré si často ani nevšimneme. A pritom v Kalifornii motív palmových listov patrí medzi najpopulárnejšie dekoratívne témy…“

Celá obývačka nabáda ku relaxu a inšpiruje objavovať ďalšie detaily. Medzi nimi si určite zaslúži pozornosť i zelený mramor na krbe. Symetricky k nemu sú umiestnené nástenné lampy „IC“ (Flos) navodzujúce estetickú rovnováhu, tú Ilaria preferuje v profesionálnom i súkromnom živote. „Hľadanie rovnováhy vychádza z potreby mať v živote oporný bod, nájsť balans medzi stimulmi, ktorými nás život neprestajne zahŕňa. Každý z nás potrebuje pokoj a ja ho nachádzam práve v štýle art deco a symetrii, aj preto si ich tak veľmi cením – majú v sebe mieru, synkretizmus, niečo, čo je potrebné pre vyrovnanie prepychu v architektúre i v živote. Môj spôsob zmýšľania o živote a dizajne výrazne ovplyvnila kniha Veľký Gatsby F. S. Fitzgeralda; práve tento spisovateľ mi pomohol pochopiť, čo je v živote dôležité a čo nestojí za pozornosť.“

 

 

Westwing, Peter Michal › foto Westwing, www.westwing.sk

 

Viac si prečítate v INTERIER-EXTERIER máj-jún 2020