Lucia Klečková

 

„Mám skôr rada, keď sa niečo deje, ako keď je ticho, nebodaj nuda,“ prezrádza o sebe Lucia Klečková, riaditeľka obchodného domu IKEA Bratislava. Možno i preto ju vôbec nezaskočili dramatické zmeny, ktoré ľudstvu od minulého roka radikálne menia životné návyky. „Modularita. Multifunkčnosť. Cirkularita. Nové materiály. Nastali veľké zmeny v správaní sa ľudí v domácnosti a dizajn to hneď zrkadlí,“ zamýšľa sa v našom interview. V každom prípade – covidová „nová doba“ je veľká výzva. Pre ňu aj pre IKEA pod jej vedením.

 

Máte dvadsaťročné skúsenosti s prácou na obchodných pozíciách rôznych svetových spoločností a v súčasnosti zastávate post riaditeľky obchodného domu IKEA Bratislava. Začali ste si vzťah ku značke IKEA budovať len krátko pred nástupom do tejto spoločnosti, alebo oveľa skôr?

Môj vzťah sa začal vyvíjať otvorením prvej bratislavskej IKEA v 90. rokoch. Presne si pamätám, že ako študentka som si tam kupovala plagáty a obrázky, lebo tie som si jediné mohla dovoliť. Prvý bol plagát Clauda Moneta a veľmi som sa mu tešila. Odvtedy sa mi IKEA vždy spájala s významnými a veľmi peknými životnými zmenami. Prvý byt – zariaďovali sme v IKEA, narodili sa deti – potrebovali sme detské izbičky, išli do školy – potrebovali sme stolíky. Presťahovali sme sa do väčšieho bytu – všetko z IKEA, vrátane kuchynskej linky, ktorá má už 16 rokov a je stále dokonalá… A takto by som mohla pokračovať ďalej a ďalej.

 

Nedávno ste sa vyjadrili, že IKEA momentálne prechádza najväčšou transformáciou v histórii. Čo to v praxi znamená – nielen pre samotnú značku, ale aj pre zákazníkov?

Neustále pracujeme na zlepšovaní našich služieb a dostupnosti pre čo najviac ľudí. Aby sme splnili očakávania našich zákazníkov, investujeme do nových predajných kanálov, inovatívnych formátov obchodov a digitálnych platforiem. Obchodný dom IKEA, samozrejme, zostáva aj naďalej dôležitou súčasťou nášho podnikania a taktiež predmetom našich ďalších investícií. Je to miesto, kde sa naši zákazníci môžu stretávať s odborníkmi IKEA a s ich pomocou plánovať svoje bývanie a čerpať inšpirácie. Posilňujeme dostupnosť našich služieb aj v online prostredí. Zvyšujeme rýchlosť a dostupnosť online objednávok po celom Slovensku, uviedli sme na trh novú online službu plánovania zariadenia kuchýň alebo spální na diaľku, poskytujeme asistovaný nákup v online prostredí alebo veľmi obľúbenú službu interiérového konzultanta, aby zákazníci mohli svoj domov zariaďovať s pomocou našej expertízy a znalosti riešení.

 

Pandémia do veľkej miery ovplyvnila naše životy, a teda i naše potreby. Ako sa zmenia naše domovy a ako vnímate pozíciu interiérového dizajnu v období pandémie?

Aktuálne ja naša transformácia poháňaná pandémiou. Snažíme sa na súčasnú situáciu pozerať pozitívne a za pochodu jej prispôsobovať naše procesy, zrýchliť a byť viac dostupní zákazníkovi. Všetci musia priložiť ruku k dielu. Takže je možné, že ak si objednáte v týchto dňoch online IKEA zásielku, možno ju do škatule práve balil niekto z vedenia obchodného domu. Lebo naša vízia sa nemení – lepší každodenný život pre čo najviac ľudí, či už v čase pandémie, alebo mimo nej.

Vplyvom pandémie na náš domov kladieme omnoho väčšie a taktiež iné nároky. Po všetkých stránkach – musí byť pracovňou, školou, fitness centrom, ihriskom, družinou, hudobným či športovým krúžkom, kaviarňou, divadlom… a popritom stále aj domovom, kde oddychujeme, kde sa máme cítiť v bezpečí, príjemne a kde „normálne“ žijeme. Túto novú situáciu vnímame aj reflektujeme. Nielen riešeniami, ktoré prezentujeme v našom obchodnom dome, ale aj sortimentom, ktorý ponúkame. Napríklad modulárne riešenia obývačiek, zásteny či ponuka písacích stolov. A tiež tým, že náš poradca interiérového dizajnu vie virtuálne prísť za zákazníkom domov, vie sa s ním spojiť cez telefón či obrazovku.

 

Výzvou pre celý nábytkársky segment je taktiež aktuálna téma udržateľnosti. Ako sa v IKEA premietajú do praxe trendy „eko-, bio-, enviro-“?

Som hrdá na odvahu IKEA. Do globálnej stratégie sme si dali jednoznačný cieľ – byť do roku 2030 stopercentne cirkulárnou spoločnosťou. To znamená, že 100 % materiálov na výrobu budeme používať z udržateľnejších zdrojov, všetky nové výrobky už od začiatku vyvíjame tak, aby bolo možné ich upraviť, opraviť, opätovne použiť a znova predať, čím znižujeme množstvo odpadu. Dlhodobo myslíme na budúcnosť a chránime ju. Robíme mnohé kroky v pozadí, o ktorých zákazníci nevedia, ale i mnohé viditeľné, ktoré, veríme, že inšpirujú aj ďalších. Slovenská IKEA sa môže pochváliť viacerými lokálnymi iniciatívami: ako jedna z prvých IKEA predajní sme zrušili predaj plastových fliaš, tento rok sme ako jediná IKEA v regióne spustili výrobu nábytku z použitých vianočných stromčekov. Na Slovensku sa veľkému úspechu teší iniciatíva „Druhý život látkam“. Kolekciu Återställa tvorí osem výrobkov a vyrába sa zo zostatkových látok priamo z obchodného domu IKEA Bratislava, ktoré by inak skončili ako odpad. Vznikla v spolupráci s chránenou dielňou Dom Svitania v Jakubove. Asi sme národ praktikov – najobľúbenejším výrobkom z kolekcie je darčeková taška na fľašu. Mala som možnosť s klientmi chránenej dielne Dom Svitania stretnúť sa osobne a bolo to veľmi inšpiratívne stretnutie.

Druhou oblasťou je návod, inšpirácia a zapojenie našich zákazníkov do cirkulárnej spotreby. Cieľom IKEA je poskytnúť zákazníkom vedomosti, inšpirácie a služby, ktoré im pomôžu s predĺžením životnosti, zdieľaním, prenájmom alebo s opätovným predajom ich nábytku. Chceme našich zákazníkov podporovať po celú dobu životnosti nábytku, nech už potrebujú čokoľvek, nech už ide o udržanie perfektného stavu výrobku, potrebu náhradných dielov alebo keď chcú nábytok predať, prípadne darovať. V tejto oblasti sme už spustili iniciatívu Druhý život nábytku, v rámci ktorej môže zákazník nepotrebný nábytok IKEA spätne predať. Tento rok uvedieme nový koncept Circular Hub (Centrum pre cirkularitu), miesto, ktoré dá druhú šancu starším kusom nábytku a jeho predaju za nižšiu cenu, zároveň zákazníkom ponúkne prístup k náradiu, náhradným dielom a znalostiam, ako sa starať o ich nábytok.

 

IKEA bola dlhý čas doménou hlavného mesta a ľudia z celého Slovenska chodili nakupovať do jediného obchodného domu – v Bratislave. V posledných rokoch však podnikla významné kroky pre priblíženie sa aj k ostatným regiónom krajiny…

Aby v tomto období boli výrobky IKEA dostupnejšie po celom Slovensku, predstavili sme nové možnosti nákupu, doručenia a vyzdvihnutia. V januári 2020 otvorila IKEA prvý dočasný Pop-up store v nákupnom centre Aupark v Košiciach, kde zákazníci využívajú konzultácie s IKEA odborníkmi na vybavenie domácnosti. Zákazníci si ho obľúbili natoľko, že naše IKEA Štúdio bude pod týmto novým menom fungovať aj naďalej – už s IKEA zamestnancami, ktorí v Košiciach aj bývajú a lepšie poznajú potreby lokálneho zákazníka a o to lepšie vedia konzultovať či plánovať vysnívané domovy. Košičania si môžu aj naďalej celé svoje riešenia nechať doručiť buď priamo domov, alebo do obľúbeného Výdajného miesta v Košiciach. Výdajné miesta zákazníkom ponúkajú možnosť vybrať si bližšie k ich domovom po celom Slovensku, kde a kedy si chcú objednávku vyzdvihnúť. Možnosť sami si doviezť výrobky priamo ku dverám svojho domova je cenovo dostupnou alternatívou k dopravnej službe. Po úspešnom výdajnom mieste v Košiciach, prvom svojho druhu nielen na Slovensku, ale aj v celom regióne, sme koncom minulého roka spustili výdajné miesto v Banskej Bystrici a v Žiline. A sledujeme veľmi pozitívne reakcie zákazníkov, každým dňom dopyt po tomto spôsobe dodania narastá.

 

Aké novinky v IKEA chystáte pre rok 2021?

Tak ako každý rok, aj v roku 2021 predstaví IKEA nielen množstvo noviniek, ale aj zopár limitovaných kolekcií. Okrem každoročných sezónnych noviniek predstavíme aj rôzne nové nábytkové rodiny či farebné variácie obľúbených ikonických IKEA produktov. Do rodiny „IKEA Home smart“ inteligentných produktov pribudla už začiatkom roka čistička vzduchu Fornuftig, neskôr predstavíme kurióznu pravidelne sa opakujúcu kolekciu „IKEA ART Event 2021“, ktorá v tomto roku bude zahŕňať predmety každodennej potreby vo forme umeleckých diel a neskôr rôzne iné. Bližšie k našim zákazníkom, to je tiež jedna z našich priorít na tento rok – otvoríme nové Výdajné miesto v Nitrianskom kraji. A okrem investícií do nákupného domu, napríklad vo forme už spomínaného Centra pre cirkularitu či nových inšpiratívnych riešení, plánuje IKEA v nasledovných troch rokoch investovať 23 miliónov eur na uľahčenie nákupu svojim zákazníkom. Posilnená bude najmä efektívnejšia logistika a navýšenie kapacít online objednávok. Určite je na čo sa tešiť.

 

IKEA je už desiatky rokov známa mimoriadne umnými riešeniami malých priestorov bytov. Myslíte, že sa na tomto poli dá ešte niečo zlepšovať, objavovať?

Verím, že život v malom priestore je téma, ktorá bude v našich životoch rezonovať čoraz viac. S prichádzajúcim makro trendom urbanizácie žije v mestách stále viac ľudí. Stavebný boom sa v posledných rokoch prejavuje aj na Slovensku. Nové byty a apartmány však neponúkajú také veľkorysé dispozície ako kedysi. Práve preto sa život v malom priestore stáva čoraz relevantnejším a ľudia častejšie vyhľadávajú riešenia, ktoré by pomohli vysporiadať sa s tým. Zároveň potreba multifunkcionality našich domácností vytvára potrebu rozumných riešení o to viac. Spoločnosť IKEA sa otázkou bývania v malom priestore zaoberá už od svojho počiatku, ale som presvedčená, že aj po vyše 75 rokoch je v tejto téme stále čo objavovať. Nielen vďaka novým materiálom a možnostiam, ktoré doba ponúka, ale aj vďaka mladým dizajnérom, ktorí prinášajú nové riešenia a inšpirácie. Každý rok aj v IKEA Bratislava môžeme sledovať nové sklápacie stolíky či rozkladacie sedačky, ktoré sú oproti minulosti dômyselnejšie, dizajnovejšie, pohodlnejšie a praktickejšie. S určitosťou takéto produkty a riešenia v IKEA nájdete a možno prekvapivo zistíte, že sú pre vašu domácnosť možno ešte relevantnejšie, ako by ste si mysleli.

 

Po tzv. „štartovacích“ domácnostiach ľudia v strednom veku zvyknú svoj životný priestor výrazne obmieňať. Má IKEA aj v tomto prípade bohatú ponuku?

Dlhodobou víziou IKEA je vytvárať lepší každodenný život pre všetkých. Sme si vedomí rôznorodosti našich zákazníkov, a také sú aj naše produkty. V našom obchodnom dome nájdete nielen nábytok a bytové doplnky za vskutku nízku cenu, ktoré preferujú najmä mladí ľudia pri zariaďovaní svojich „štartovacích“ domácností, ale aj produkty pre ľudí, ktorí zariaďujú svoju domácnosť, povedzme, druhýkrát. Pri výbere nábytku im ide hlavne o dizajnový vzhľad, kvalitu či viacročnú záruku, ktorú IKEA ponúka na množstvo produktov, napríklad kuchyne, kuchynské spotrebiče, sedačky a mnohé iné. Zaujímavou môže byť aj naša nová služba interiérových konzultácií, ktorá pomôže pri zariaďovaní či obmene domácnosti. Naši interiéroví konzultanti vypracujú kompletný návrh podľa konkrétnych predstáv a poradia i v oblasti bytového dizajnu.

 

Do ktorej skupiny užívateľov by ste sa zaradili vy osobne? Máte radšej konzervatívny štýl, alebo rada veci meníte a experimentujete?

Preferujem praktický, jednoduchý, ergonomický nábytok. V byte veľmi neexperimentujem. Dôležité je, aby sme sa v byte cítili všetci dobre. Najdôležitejšia časť je pre mňa kuchyňa, kde potrebujem priestor a praktickosť. Miesto, kde experimentujem, to je terasa a chata. Tam tvorím, často aj sama, mením, vylaďujem…

 

 

Milan Brčák >foto IKEA

 

Druhú polovicu rozhovoru si prečítate v INTERIER-EXTERIER marec-apríl (2021)