Gaučová kultúra

 

Pohodlne usadené riešenie

 

Niet výstižnejšieho kúska nábytku, ktorý by vyjadril podstatu obývacích izieb, ako gauč. V jeho dizajnérskom riešení sa má zrkadliť úžitková všestrannosť i zámerná parádnosť, ale najmä poriadna dávka pohodlia.

 

Slováci majú v otázkach nábytkového názvoslovia mierny zmätok či aspoň mätúcu nejednoznačnosť. Príkladom je celá batéria pojmov používaná na označenie dobre udomácneného sedacieho nábytku. Sú to rôzne čalúnené pohovky, sedacie súpravy a sedačky, sofy, divány, kanapy, váľandy či gauče (alebo znamenito nárečové „gaučovky“), ktorými zapratávajú svoje obývacie izby a vychutnávajú si v nich vytúžený oddych. Netreba však z toho robiť vedu: všetky tie slová označujú v zásade to isté, sú celkom primerané a ich spoločným rysom je, že vychádzajú z činností, ktoré na daných nábytkových kúskoch vykonávajú. Či už na nich hovejú, posedávajú, povaľujú sa alebo polihujú v slastnom ničnerobení, vždy ide najmä o pohodlie. Dokonca aj exoticky znejúci „gauč“ má svoj slovný pôvod v oddychovej činnosti. Jeho etymológia odkazuje k francúzskemu „coucher“ prekladanému ako „uložiť sa“ alebo „ľahnúť si“; slovníková definícia gauča ho určuje ako širšiu čalúnenú pohovku s operadlami, určenú buď na sedenie, alebo oddychové povaľovanie. Sú to teda šírka či mäkké poddajné čalúnenie ako podstatné ukazovatele pohodlia, ktoré sme sledovali aj v našom aktuálnom výbere tých najlákavejších gaučových kreácií.

 

Upokojujúca horizontála

Pohovky talianskej značky LIVING DIVANI, na ktoré dizajnérsky dohliada jej umelecký šéf Piero Lissoni, sú známe nielen prepracovanou kvalitou, ale najmä prinízkym, do šírky rozliatym profilom. Sám Piero sa často vyjadruje, že nemá rád vysoké operadlá, ktoré bránia pohľadu naprieč interiérom. Preto svoje návrhy stavia na prevládajúcich horizontálach a nízko položených ťažiskách. Taký je aj gauč Floyd-Hi 2 System – rozpracovaný nábytkový program podriadený modulárnej skladbe i nevtieravému klasickému strihu. Typickou črtou tohto programu sú štedré kvádre čalúnených vankúšov jemne prehnuté cez rámy pravouhlých operadiel. Subtílnu proporciu kompozície podčiarkujú sotva viditeľné hliníkové nôžky.

www.livingdivani.it  www.triform.sk

 

Orientálny vplyv

Japonský návrhársky ateliér Nendo načerpal inšpiráciu v rodnej krajine – v typických bránach šintoistických chrámov „torii“ a ich previazanej tesárskej konštrukcii, aby tento motív interpretoval v nenápadných detailoch nôh na početnej kolekcii čalúneného nábytku v ponuke talianskej spoločnosti MINOTTI. Skutočne ide o počtom bohatú zostavu: okrem vyobrazeného dielu leňošky zahŕňa aj rôzne ďalšie segmenty pohoviek, vyššie či nižšie, širšie či užšie kreslá, stoličky a taburetky. Vzniká tak celé univerzum oddychového nábytku Torii, pre ktoré je typický výraz japonského minimalizmu a štíhlych proporcií.

www.minotti.com  www.hollex.sk

 

Harmónia oddychu

Komapktný gauč Apollo je novinkou v ponuke  značky MAXALTO – prémiovej línie od talianskych nábytkárov B&B ITALIA, ktorú koordinuje slávny dizajnér Antonio Citterio. V prípade Apolla zostavil sériu troch typov pohoviek s typickým zakriveným obrysom. Snažil sa v nich nájsť rovnováhu medzi krivkami a priamočiarymi líniami, takže v plynulom tvare dosiahol nielen bezchybné pohodlie, ale aj prirodzený pôvab. Kombinácia oblých tvarov, solídnej hĺbky sedenia, mäkkých pampúchov čalúnenia, prítulných operadiel a vankúšov ponúka doslova neodolateľnú pozvánku k sladkému oddychu.

www.bebitalia.com  www.konsepti.sk

 

Bonboniéra pohodlia

Podmanivý gauč Bonbon Wood je prirodzeným doplnením ďalších „bonbónovo“ sympatických pohoviek, ktoré pre žilinských nábytkárov DOMARK navrhol dizajnér Peter Bohuš. Podobne ako Bonbon či výdatnejší Bonbon Large, aj Bonbon Wood vyniká celistvým telom sedenia a operadla spracovaným s príkladnou remeselnou bravúrou i dôrazom na komfortný sklon. Osobitosťou modelu s prídavkom Wood sú však nádherne vyformované lakťové opierky z masívneho dreva, ktoré celku dodávajú štíhly, mierne severský šmrnc. Vďaka útlej konštrukcii sa takýto gauč výborne uplatní v menších interiéroch.

www.domark.sk

 

 

Michal Lalinský > foto archív autora

 

Článok si prečítate v INTERIER-EXTERIER marec-apríl (2021)