Textilná dizajnérka Michaela Bednárová, zakladateľka značky Puojd, pre ktorú je typická moderná slovenskosť, nám prezradila, odkiaľ pochádza záujem o túto tému, a tiež prečo spolupracuje s odborníkmi z rôznych oblastí.
Ste zakladateľkou značky, ktorá pracuje predovšetkým so slovenskou tematikou. Čo ovplyvňuje vašu tvorbu?
Tvorbu každého dizajnéra ovplyvňuje skutočnosť, odkiaľ pochádza, aké je jeho zázemie, v akej rodine vyrastal. Sama neviem, čo ma ženie k tvrdohlavému hľadaniu pozitív Slovenska. Či je to fakt, že som vyrastala s výhľadom na Tatry, alebo fakt, že som odmalička tancovala vo folklórnom súbore… Asi vďaka cestovaniu po medzinárodných folklórnych festivaloch som si uvedomila, ako ma fascinujú rôzne kultúry, národné identity a začala som podvedome hľadať tú pravú slovenskú.
Vaše návrhy nepodliehajú módnym trendom, napriek tomu si dokážu zachovať relevantnosť aj etiku…
Sledovať trendy potrebujú skôr reťazce, ktoré potrebujú masovo predávať. Tvorba dizajnéra je o osobnom vyjadrení alebo o vlastnom videní danej problematiky, a to trendom nepodlieha. Tiež je na zamyslenie, či slovo trend má dnes ešte taký istý význam ako pred povedzme 30 rokmi. Nedehonestovala by som ho. Dnes skôr ide o trendy v globálnych otázkach a ja sa osobne na ne pozerám ako na víziu budúcnosti. Isté veci nás podvedome ovplyvňujú a niekedy aj obohacujú. Som rada, že vďaka rastúcemu trendu „sustainable fashion“ som mohla lepšie pomenovať to, čo v princípe robím od začiatku. Teším sa, že sa začína diskutovať o hodnote ľudskej práce, o ekologických dopadoch textilného priemyslu. Pre môj typ produktov je nevyhnutné, aby ľudia vedeli rozoznať pozadie výroby šiat v Ázii či Afrike a produktu či odevu vyrobeného na Slovensku. Od začiatku vyrábam všetko doma, v Čechách a okolitých krajinách. Nadväzujem na pozostatky tradícií slovenského textilného priemyslu, ba dokonca sa snažím o obnovu niektorých jehooblastí… Viac sa dozviete v júnovom čísle.
Andrea Gregorová, foto: archív Puojd