Pri zariaďovaní bývania nechceme mať len pekne zariadený spoločenský priestor či spálňu, záleží nám tiež, aby sa aj deti vo svojich priestoroch cítili dobre. Spôsob, ako zvládnuť premenlivosť izieb v jednotlivých fázach detského života, naznačuje interiérová architektka Silvia Brna.
Detské izby možno podľa veku dieťaťa rozdeliť do kategórií: batoľa, predškolský vek, prvý a druhý stupeň školského veku, tínedžerské obdobie. Do mladšieho školského veku sa prispôsobovanie izieb potrebám dieťaťa môže realizovať drobnými úpravami: k poličke či úložnej skrinke najskôr pribudne posteľ, potom stolík, stolička, nejaká nástenka či kriedová tabuľa, všetko v pestro ladených farbách alebo v duchu rozprávkových hrdinov, ktorí dokážu byť vernými spoločníkmi až do školského veku, kedy ich už začínajú striedať iné vzory a motívy. Úlohou rodičov je vybrať správne témy, v ktorých sa deti cítia dobre a prirodzene, no dôležitým aspektom je aj vhodný výber materiálov. Prednosť by mali dostať prírodné a bezpečné materiály, nábytok by nemal mať ostré hrany, mal by byť odolný voči poškodeniu, s povrchovou úpravou z nezávadných farieb a materiálov, ktoré možno ľahko čistiť a zároveň farebnou kombináciou či tvarovou variabilnosťou rozvíjali kreativitu dieťaťa. Pre detský nábytok sú vhodné jemné odtiene v pastelových tónoch, z textílií by nemal chýbať mäkký koberec z protialergického materiálu, zvlášť to platí pri malých deťoch, ktoré sa hrajú najčastejšie na zemi.
Silvia Brna, spracoval: Roman Nečas, foto: Jozef Barinka, vizualizácie Matej Balážik, archív