Detské izby – Dobré rozhodnutia

Pri zariaďovaní bývania nechceme mať len pekne zariadený spoločenský priestor či spálňu, záleží nám tiež, aby sa aj deti vo svojich priestoroch cítili dobre. Spôsob, ako zvládnuť premenlivosť izieb v jednotlivých fázach detského života, naznačuje interiérová architektka Silvia Brna.

Detské izby možno podľa veku dieťaťa rozdeliť do kategórií: batoľa, predškolský vek, prvý a druhý stupeň školského veku, tínedžerské obdobie. Do mladšieho školského veku sa prispôsobovanie izieb potrebám dieťaťa môže realizovať drobnými úpravami: k poličke či úložnej skrinke najskôr pribudne posteľ, potom stolík, stolička, nejaká nástenka či kriedová tabuľa, všetko v pestro ladených farbách alebo v duchu rozprávkových hrdinov, ktorí dokážu byť vernými spoločníkmi až do školského veku, kedy ich už začínajú striedať iné vzory a motívy. Úlohou rodičov je vybrať správne témy, v ktorých sa deti cítia dobre a prirodzene, no dôležitým aspektom je aj vhodný výber materiálov. Prednosť by mali dostať prírodné a bezpečné materiály, nábytok by nemal mať ostré hrany, mal by byť odolný voči poškodeniu, s povrchovou úpravou z nezávadných farieb a materiálov, ktoré možno ľahko čistiť a zároveň farebnou kombináciou či tvarovou variabilnosťou rozvíjali kreativitu dieťaťa. Pre detský nábytok sú vhodné jemné odtiene v pastelových tónoch, z textílií by nemal chýbať mäkký koberec z protialergického materiálu, zvlášť to platí pri malých deťoch, ktoré sa hrajú najčastejšie na zemi.

Silvia Brna, spracoval: Roman Nečas, foto: Jozef Barinka, vizualizácie Matej Balážik, archív

w-BH1A2579-2 w-Raca-detska1 w-Zahorie-detska2 w-Raca-detska3 w-detska dievca seria 10 w-detska 02 seria 04 w-DECKA1Fw-3